Tips för dig som vill starta e-handel

Många funderar över att starta e-handel, och det är verkligen något som ligger i tiden. Man hör hela tiden om verksamheter som går toppbra, men också om dem som inte går så bra. Hur får du kunderna att välja dig och hur sticker du ut bland konkurrenterna. Det är ett par frågor bland flera som du behöver ställa dig. Det krävs även endel förberedelser och du behöver en vass och snabb sajt för att få verksamheten att rulla.  

Något som du verkligen behöver göra är att se över hur du vill ha din sajt, och implementera en smart e-handelslösning. Idag finns massor av lösningar, men du behöver kolla på lösningar för e handelsplattformar som tar dina affärsbehov i bejakande. Just eftersom alla affärsbehov är olika, och alla e-handelsföretag är olika. Det är något som får dig att sticka ut i bruset och hjälper dig att lyckas.

Grundläggande tips

När det kommer till tips för att starta e-handel så finns det egentligen hur många som helst. Men till att börja med så gäller det att känna till branschen. E-handel är inte samma sak som att ha en fysisk butik och marknadsföra sig traditionellt så att kunderna köper dina produkter. På nätet är det kunderna som söker upp produkter som de är intresserade av och då gäller det att synas på Google på rätt sökord och att annonsera på de webbplatser där din målgrupp brukar hålla till. Gör en lista på dina befintliga och tänkta marknadsföringskanaler för att få en överblick över hur arbetet med dessa kommer att ske. Kategorisera dem såhär: ägda kanaler som du själv kontrollerar, som tillexempel e-postlista, förtjänade kanaler som till exempel word of mouth och PR samt köpta kanaler som du syns i, såsom AdWords och facebookannonsering, tipsas det om i en artikel från ehandel.se. Du behöver även tänka på följande:

  • Se om behovet för din affärsidé finns online?
  • Vilka är konkurrenterna och hur ser deras sajter ut?
  • Vad erbjuder du som inte de kan erbjuda?
  • Varför ska kunderna välja just dig?

Andra saker att göra

Innan du börjar sälja varor är det viktigt att strukturen bakom din e-handel är klar, och då menar vi inte bara sajten. Det handlar om varulager, hantering av leveranser, ångerrätt och returer, läs mer här. Du behöver även se till att du kan hantera din e-handel själv, du ska inte behöva ha programmerarkunskaper för att uppdatera och ändra saker löpande på din sajt. En smart idé för att kunna svara på frågor från kunder på din sajt är genom att fixa en chattbot till din sajt, något som läsa mer ingående om i denna artikel från Internetworld.

Scroll to top