Rätt typ av marknadsföring

För att sticka ut på marknaden behövs inte bara att man levererar en kvalitativ produkt till kunden. Det är också viktigt att veta hur man ska marknadsföra sig och synas i bruset av all information och reklam. Digital produktion för reklam och marknadsföring är ett effektivt sätt för att synas för dina kunder – på ett minnesvärt vis.

Marknadsföring är inte alltid helt lätt och det gäller att vända sig till rätt folk för hjälp beroende på vad man ska och vill göra. Vissa budskap är bättre att förmedla på ett visst vis och andra är lite mer flytande. Man ska väcka intresse och presentera problem som också får en lösning via din produkt, och där är digital marknadsföring väldigt fördelaktigt. Det är ett brett fält och det är smart att ha koll på olika digitala format och kanaler för att veta vad som passar din målgrupp och produkt.lyckas

Rörlig bild och film

Ett igenkännligt problem som kan lösas med din produkt eller ett starkt budskap kan lämpa sig väl för att marknadsföra genom rörlig bild eller film. Om man har en historia att berätta för att få ut sitt budskap kan det vara smart att anlita det vassaste produktionsbolaget i Stockholm exempelvis, detta för att få hjälp med sin idé från början till slut. Det går att skräddarsy det mesta om man har ett budskap eller en historia att jobba med. Med animeringar, reklamfilmer, informationsfilmer eller kanske gifar för sociala medier kan man berätta det man vill nå ut med på ett intressant och kreativt sätt som blir minnesvärt. Sociala medier är exempelvis ett effektivt sätt för att synas, vilket nu gymnasieskolor använder i allt större utsträckning för att marknadsföra sig, skriver Sveriges Radio. Det har haft visad effekt på att nå ut bättre till rätt målgrupp, samtidigt som alla åldrar idag använder sig utav sociala medier. Ibland handlar det om att fånga in sina tilltänkta mottagare genom att beröra, men humor är också ett bra medel. Lyckas man få ihop en snygg kombination av detta kan det ofta inte bli annat än succé – se bara på ICAs reklamfilmer, som nått ut till både vuxna och barn.

 

Den svenska marknaden ligger efter

Många tror nog av Sverige ligger bra till i den digitala transformationen, men nya siffror visar på att det inte riktigt är så. En rapport från Google och Boston Consulting Group presenteras i tidningen Resumé. Bland annat så visar undersökningen på att Norden, och då Sverige har stora utmaningar framför sig, man är inte riktigt där som många tidigare trott. Ändå så ligger Sveriges digitala transformation långt före många andra länder. Marknadsavdelningar på företag måste satsa digitalt och förstå vad de har framför sig för att lyckas bättre på marknaden. Snart följer en av de största tiderna för handel överlag, nämligen julen. Många e-handlare har sett en svag tillväxt under hösten men hoppas på att julen ska sätta fart på försäljningen. I och med en mer effektiv marknadsföring inför högtiden finns nog stor chans på att detta kommer att ske, och 18 procent av tillfrågade e-handlare i en undersökning tror att deras omsättning kommer att öka märkvärt under oktober november och december.

Scroll to top